2009. november 8., vasárnap

Kis növényhatározó - Gránátalma

Az ételek tekintetében nagyon kísérletező típus vagyok. Talán nincs is olyan étel, amit ne próbálnék ki. Máskülönben hogyan tudnám mondani teljes meggyőződéssel, hogy nem szeretem.
Míg táncoltam, és "világot" láttam, mindig igyekeztem az ország jellegzetességeit megkóstolni. Sőt, mivel a többiekben nem tengett túl a vállalkozó kedv, mindig én voltam az előkóstoló. Egy szardíniai fesztivál alkalmával szerettem bele pl. a tengeri herkentyűkbe, így bármikor kész vagyok rákot, tintahalat, kagylót falatozni.

A kísérletezés a teljesen hagyományos ételekre is igaz.
Általában egy gyerek sem szereti a tökfőzeléket, és majdnem 20 éven keresztül én is kitartottam eme meggyőződésem mellett, hogy sem a tökfőzelék, sem a spenót nem kerülhet a tányéramra. Nos, így közelebb a 30-hoz, ismét tettem egy próbálkozást mindkét étellel. És az eredmény: a tökfőzeléket néha meg lehet enni, de azért túlzásba nem szabad esni, de a spenótot továbbra sem tudták velem megszerettetni.

Szerencsére azért a gyümölcsök tekintetében könnyebb dolga van az embernek, hiszen alapvetően édesnek képzeljük mindegyiket.

Hétvégi bevásárlásunk során került a kosarunkba ez az egzotikus gyümölcs, így gondoltam nosztalgiázom egy kicsit, és talán kedvet csinálok másoknak is a megkóstolásához.
Még gyerekként találkoztam egy nyaralás során a gránátalmával. És be kell vallanom, szerelem volt első látásra.
A kemény kéreg milliónyi apró, ízletes gyümölcshússal körülvett magot tartalmaz, mint egy ékszerdoboz az apró ékköveket.


Bár itthon nem kaphatók olyan nagy gránátalmák, mint a mediterrán országokban, de ízben azért megközelíti az "eredeti" gyümölcsöt.

A gránátalma a szerelem, a bőség ősi jelképe. A mítosz szerint a szerelem görök istenője, Aphrodité a tengerből kilépő szépség lába nyomán csodálatos növények, többek között gránátlama sarjad. A gránántlama a termékenység szimbólumának is tekintik, a sok, szám szerint 613 magja miatt.

A gránátalma nagy mennyiségben tartalmaz C-vitamint, gyümölcscukrot. A szakemberek elsősorban érelmeszesedés és magas vérnyomás megelőzésére ajánlják. A legújabb kutatások szerint a gránátalma segíthet számos rákbetegség megelőzésésben, a gyümölcs hatóanyagai csökkentik a vér koleszterinszintjét és egy úttal korlátozzák a cukor felszívódását a belekben, ezért a cukorbetegség megelőzésében is szerepe lehet.

Ma már szinte minden élelmiszer boltban megtalálható, azonban az árában nagy különbségek fedezhetőek fel. Érdemes keresni az akciókat, főleg az első kóstolásnál.

A neten nagyon sok receptet találni, de bevallon én csak úgy magában szeretem a legjobban. Élénk színe miatt viszont szinte bármit képes feldobni, és édes-savanykás ízével különleges aromát ad az ételnek. Tökéletes kiegészítője salátáknak, húsoknak és édességeknek is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése