2010. január 9., szombat

Névnapos

Tegnap január 8-án írtunk, és a naptár a Gyöngyvér napot mutatta, így tegnap ünnepeltem a névnapom.




A Gyöngyvér magyar eredetű név, jelentése: gyöngytestvér. Arany János névalkotása a régi Gyöngy névből, a Buda halála című művében.

Bevallom fiatalként nem voltam megbékélve a nevemmel. Kezdve azzal, hogy közel s távol nem ismerek más Gyöngyvért, aztán ott van a jelentése. Mit jelent az, hogy gyöngytestvér? Semmi értelme.
Végül ott van az egyik ok, amiért Drága Ősöm választotta, hogy nem lehet becézni.

Ahogy kezdett benőni a fejem lágya, egyre jobban megbarátkoztam a nevemmel, és büszke vagyok rá. És ami fura, pont azért szeretem, mert nem lehet becézni. Úgyhogy ha valaki Gyöngyinek, vagy főleg Györgyinek hív, akkor szinte feláll a szőr a hátamon. (A kollégáim azért találtak egy olyan becenevet, ami még tetszik is, úgyhogy a munkahelyemen Gyömbi vagyok)

Én elfogult vagyok, de nagyon szépnek, és méltóságteljesnek tartom ezt a nevet. Annak idején, 1981-ben benne voltam az első százban Magyarországon, aki ezt a nevet viselte. Drága Ősöm mesélte, hogy mikor hazavittek a kórházból, a szomszédasszonya megkérdezte, hogy mi lett a nevem, és mikor Édesanyám mondta, a szomszédasszony csak annyit mondott, hogy "Nem azt mondtad, hogy lányod született?". Sokan azt mondják, hogy túl komoly név ez egy kislánynak, de azt hiszem, én is elég komoly vagyok, úgyhogy jól összeillünk a nevemmel.

Valamilyen szinten örülök is, és sajnálom is, hogy ilyen ritka a nevem.
A Nagymamám mindig azt mondja, hogy ha valahol olvassa ezt a nevet, vagy találkozik egy Gyöngyvérrel, szinte féltékeny, mert ezt a nevet csak az ő unokája viselheti.

Valahogy én is így vagyok vele. Az egyik szemem sír, a másik nevet. Örülnék, ha a sok modern név helyett, mint a Dzsesszika, vagy a Dzsenifer (Ez nem vicc, Magyarországon csak ilyen formában lehet anyakönyveztetni. Szerintem elég hülyén néz ki, de evvel senkit nem szeretnék megbántani.) inkább igazi, régi magyar neveket adnának a gyerekeknek. A másik szemem viszont sírna, ha minden második ember ezt a nevet viselné, és csak egy lennék a sok közül.

A neten keresgélve meglepetten tapasztaltam, hogy egy magyar együttes, és egy budapesti utca is viseli a nevem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése